Discografie

nouzha_cover

‘…perfecte muzikale symbiose…tijdloos…’

****1/2 Jazz Magazine december 2010

‘…Het album Nouzha is geen probeersel van Hollandse jongens die net doen alsof ze in de Maghreb zijn geboren…zeer kleurrijk geluid…heel leuke cd…’
**** Jazzism november 2010

‘…en cd die Arabische, Indiase, klassieke en jazzinvloeden versmelt op een wijze die je maar heel zelden tegenkomt en dan alleen van de allergrootsten in het vak…totaal afwijkende klankkleuren…kan niet anders dan onder de indruk te zijn…’
Popmagazine Heaven sept/okt 2010

‘…één van de opmerkelijkste formaties in Nederland…opnieuw bevat het unieke klankbeeld een waaier van prachtige melodieën…’
***** Volkskrant, 8 juli 2010

‘…voor deze nieuwste cd, Nouzha, kijken ze ver over de eigen muzikale horizonten…..wat een goede muzikanten, wat een ongebreidelde durf en fantasie ! …’
**** Parool, 18 aug 2010

‘…een onalledaagse, maar functionele klankencombinatie…Cross-overs, zowel wat betreft genres als instrumenten, van de hoge school…’
Trouw, 5 juli 2010

 

Over “De Opvolger“: Pablo Simonsz groeit op tussen scheepschroeven en duikboten. Zijn vader is een gespecialiseerd scheepssloper. Overdag gaat Pablo naar het conservatorium, hij is getalenteerd violist. Zijn vader neemt zijn ambities niet serieus. Als Pablo de zaak overneemt, is Simonsz & Zn het oudste van vader op zoon overgedragen bedrijf van Nederland. Wanneer Pablo succesvol zijn eerste stuk componeert, staat hij voor een ingrijpende keuze: kiest hij voor de muziek of het slopersvak.

 

“Ro TV ontroert op een subtielere manier dan we van Hilversum gewend zijn. En de droge Rotterdamse humor werkt behoorlijk op de lachspieren.” (de Volkskrant)

Te bestellen via: www.aanpakfilm.nl

 

HEILIG VUUR
-aantekeningen op een voetstuk-

Een film van Laura Beijn

2012

 

In Heilig Vuur observeert Laura Beijn haar vader Gerard Beijn in zijn pogingen om van zijn levenswerk af te komen. Rond de eeuwwisseling vatte hij de geschiedenis van Jeanne d’Arc samen in twaalf manshoge schilderijen. In de jaren die volgden probeerde hij het project af te ronden. Een wens die hem paradoxaal genoeg telkens weer nieuwe werken opleverde; om er af te komen maakte hij nog één serie van twaalf linosnedes, nog één serie van twaalf kleine schilderingen op hout en nog één serie foto’s. Nu is het genoeg. De doeken waar hij altijd zo hard voor gewerkt heeft vormen een last. Ze staan in de weg, zowel in zijn woonkamer als in zijn hoofd. Hij wil ze kwijt.

Heilig Vuur is een gekleurd portret. Een onbegrepen kunstenaar gezien door de ogen van zijn dochter. De film neemt de kijker mee naar het thuisland van Jeanne d’Arc, waar Gerard Beijn probeert een expositie te regelen. In Friesland werkt hij intussen aan een radicalere oplossing voor zijn probleem: hij wil zijn geschilderde beelden omzetten in muziek, verklanken. Onhandig genoeg kan Beijn geen instrument bespelen, laat staan een noot lezen. Noodgedwongen klopt hij aan bij componist Leonard Evers.

‘Als dat muziekstuk geklonken heeft, dan denk ik dat ik daarna vrij ben. Dan ben ik er vanaf.’

 

Te bestellen via: www.aanpakfilm.nl

 

impulse

Impulse Clint Allen/Martin Fondse/Zapp 4

This album documents Churchill Fellowship recipient Clint Allen’s foray into contemporary composition and performance that seeks to bring modern jazz together with classical sensibilities. After rehearsing in Amsterdam at the ‘Theatre de Roode Bioscoop’, the six musicians travelled to the famous ‘Fattoria Musica’, a recording studio in Osnabrück, Germany (with an amazing Steinway D-series concert grand piano), which is located on a beautiful old farm and is considered to be one of the leading facilities for music production in Germany.

“Impulse” hints of contemporary jazz, minimalism and avant-garde experimentalism, where the improvisations are themselves organic and act seamlessly with the compositions. Recorded under the watch of renowned sound engineer, Chris Weeda and mastered by Darius Van Helfteren (Amsterdam Mastering), the result is a CD of haunting beauty, unsettling at times with dark overtones, but with glistening strings and gorgeous piano lines. This CD is available online here: http://clintallen.bandcamp.com/album/impulse

Trumpet: Clint Allen
Piano: Martin Fondse
Violin: Jeffrey Bruinsma
Violin: Jasper le Clercq
Viola: Oene van Geel
Cello: Jörg Brinkmann

– See more at: http://clintallenmusic.com/projects#sthash.aBVHocyf.dpuf

MUNDUM RENOVAVIT_cover

Mundum Renovavit Windstreken feat. Collegium Musicum & Leonard Evers

“I thought the ensemble really played well together and in some interesting combinations. There’s plenty of improvising too – which is certainly my ‘cup of tea’. A diverse musical mix with some clever arrangements. Much to enjoy!”

John Taylor – pianist, 22 Dec. 2012 UK

“De klank van het ensemble is prachtig. Knap is dat bandleider Pieter de Mast en arrangeur Leonard Evers niet de verschillende genres naast elkaar gebruiken, maar ze echt doen integreren.”
Jazzenzo, oktober 2013 (lees het hele artikel)

“Vaak gaat het mis met goedbedoelde cross-over projecten maar hier wordt alle twijfel vanaf de eerste tel weggenomen (…)”
Klassieke Zaken, oktober 2013

“Deze schepping klinkt ongelooflijk spannend, omdat het wordt gespeeld met zoveel openheid dat het als geheel overtuigt in originaliteit. Dat verwezenlijkt Windstreken niet in de minste plaats dankzij technisch vaardige muzikanten. De strijkerssectie, met naast cellist Brinkmann altviolist Oene van Geel, is het meest beweeglijke onderdeel dankzij hun filmische begeleiding en spitsvondige solowerk, vaker dan eens plukkend aan de snaren. Mooi is hun samenspel met de rijke percussie van Udo Demandt die kale begeleiding makkelijk omtovert in gecompliceerde Arabische ritmes.….prachtig gezongen Arabische teksten door Kamal Hors (die tevens de ud bespeelt)….Bandleider, Pieter de Mast (sopraansaxofoon, fluit en altfluit) heeft de hoofdrol. Vooral zijn werk op de saxofoon baart opzien: er zijn weinig sopranen met zo’n heldere en krachtige stem zonder in onnodige virtuositeit te belanden. Opvallende kracht van dit gezelschap is sinds kort Leonard Evers die twee stukken componeerde en drie composities arrangeerde.”
Tim Sprangers, April 2013 (website jazzinternational Rotterdam) (lees het hele artikel)

“(…)De grootste verrassing van de cd ‘Mundum Renovavit’ is dat de combinatie van Franse muziek uit de dertiende eeuw, Arabische muziek, Balkanritmes en jazz waaruit dit gezelschap put niet tot een zooitje leidt, maar na de eerste verbazing juist als een maatpak blijkt te passen. Dat is een grote verdienste van leider Pieter de Mast en van de net aangetrokken jonge arrangeur/componist Leonard Evers. (…) zorgen het door Sebastiaan van Delft bespeelde kistorgel of de warme Arabische zang van udspeler Kamal Hors voor spanning. De Mast, die de meeste soloruimte heeft, valt op door de prachtige manier waarop hij de sopraansaxofoon, fluit en altfluit bespeelt, alle instrumenten die in minder begaafde handen al snel tot irritatie kunnen leiden. Deze vierde cd van Windstreken valt ten slotte op door de buitengewoon mooie ruimtelijke opname, live vanuit de Leidse Herengrachtkerk.”
Tom Beetz, Jazzflits, Mei 2013 (lees het hele artikel)

“de menging van deze ingrediënten leidt, mede door het arrangeer- en componeerwerk van de jonge Leonard Evers (1985) en de bijdrage van kamerkoor Collegium Musicum, tot een meesterlijk gespeelde cd.”
Magazine “Fluit” juni 2013, Nederlands Fluit genootschap